Kord õige ammu kullapai
Kui maailm alles valmis sai
Ta oli värvimata!
Nii algab Ellen Niidu armastatud luuletus
„Suur maalritöö“. Samamoodi algas ka
jaanuarikuu meie rühmas. Kujutasime
lastega ette milline võiks olla maailm kus pole üldse värve. Proovisime ära
arvata millises purgis on mesi ja millises liim, milline jäätis on banaani ja
milline maasikajäätis. Ilma värve nägemata osutus õige äraarvamine puhtalt hea juhuse
asjaks. Jõudsime ära tundmisele, et ilma
värvideta maailm on ikka hirmus igav. Õnneks saabus meile appi kunstnik Suur
Maaler. Tal olid kaasas värvitopsid ja mis veelgi parem, ta otsustas meiega neid jagada. Küsimusele „Kust
värvid tulevad? “- vastasid lapsed: „masinast“, „kosmosest“,
„vikerkaarest“, „pintslist“, „pilve peal“, „poest“.
Alustasime mõistete selgitamisega mis on värv,
mis värvus. Seejärel jõudsime
põhivärvuste juurde. Tegime erinevaid värvuste katseid vildikatega,
plastiliiniga, guaššvärvidega . Katsetest tuli selgelt välja tõsiasi, et
sinine, punane ja kollane on
teistsugused- neid ei saa teiste värvide segamisel tekitada - need on põhivärvused. Proovisime maalida terve pildi kasutades
ainult ühte põhivärvust. Tööd tulid lõbusad.
Katsetasime värvuste mõju nelgiõitele. Pistsime punasesse ja rohelisse ja värvimata vette valged nelgiõied. Mõned
päevad ootamist ja selgus, et värviline vesi muutis värviliseks ka õied,
värvitu veega nelgid jäid aga endiselt valgeks.
Kui põhivärvustega mitmekülgselt tutvust
teinud olime, asusime proovima põhivärvuste segamist. Oh, sa imede ime! Võtad
kollast ja punast ja saadki uue värvuse oraanzi. Paned pintslile sinist ja
punast ja tohoo tonti, lilla mis lilla.
Kollane ja sinine said paberil kogemata
kokku ja ütle, mis sa ütled paber sai roheliseks! Imetlust ja imestamist oli palju!
Ilmataat oli meie poolt ja pakkus meile häid
võimalusi õuekunstiks. Õues olid tekkinud suurepärased jäätükid, korjasime need
kokku, tõime suurte kaussidega tuppa, lapsed värvisid tükid siniseks,
kollaseks ja punaseks. Viisime jäätükid õue, ja valmistasime maastikukunsti pildi – põhivärvustes maja. Pilt tuli ilus,
rõõm vaadata! Kahjuks küll otsustas ilmataat järgmisel päeval meie teose
sootuks ära sulatada!
Rühmas jätsime guaššvärvide pintslite loputusvee järgi, valasime selle läbipaistvasse topsidesse ning saime sel viisil vahva värvilabori. Nii olid kirkad
värvid meil pidevalt silma ees ja ühtlasi toetas labor taaskasutuse ideed ja
oli täiesti tasuta.
Ühel päeval
katsetasime suurte seebimullide
puhumist. Ühtäkki aga märkasime, et seebimullid pole sugugi ainult valged,
läbipaistvad. Seebimullides leidsime üles värvid, mida oleme näinud ka
vikerkaarel. Jõudsimegi vikerkaare värvideni. Vikerkaarevärvide õige rea
meeldejätmiseks mõtlesid lapsed välja nipi: õpetaja kirjutas vikerkaarevärvide
esimesed tähed tahvlile ja lapsed mõtlesid iga tähega sõna, millest sai lause: Pall on korvis, rebane sööb taist liha ( Punane, oraanz, kollane,
roheline, sinine, tumesinine, lilla). Rea õppimiseks kasutasime ka muusikat,
pudelimuusikat. Võtsime 7 ühesuurust pudelit valasime sinna erineva koguse
värvilist vett sisse, ladusime pudelid
vikerkaarevärvide järgi rivisse ja hakkasime pudelitel puupulgaga
mängima. See oli väga lõbus. Vikerkaare muusikat mängisime ka eri värvi
kellukestega.
Kuu lõpetasime
Värvuste peoga. Õpetajad olid end sel
päeval pisut teistmoodi riietanud ja kandsid ka uusi nimesid: Üleni punastes
riietes Pille Pilvik, üleni sinistes riietes Siiri Sinilill ja üleni mustas
Malle Musträstas. Kõigepealt tuletasime meelde kuidas võis olla elu ilma
värvideta. Lapsed lamasid põrandal, valge katteloori all ja mõtlesid , milline
võiks maailm tunduda kui kõik on värvimata.
Hakkasime värve lisama , kõige pealt põhivärvid, siis seguvärvid. Lapsed
nimetasid asju, mida uue värviga saaks värvida. Järgmisena vaatasime lasteaia
metoodilise kabineti kinosaalis suure ekraani pealt filmi „Suur maalritöö“.
Kõik, nii lapsed kui õpetajad olid lummatud filmi ilust ja Suure maalritöö imetegudest.
Filmi lõppedes
mängisime rühmas värvide mängu, kus
lapsed pidid erinevatest mänguasjadest moodustama vikerkaare, värvid õiges
järjekorras. Laste välja mõeldud võlulause oli siin suureks abiliseks. Ja nii
säraski peagi kaunis vikerkaar magamistoa põrandal. Peo lõpuks tantsisime
värvide segamise tantsu ja sõime erinevaid värvilisi puu- ja köögivilju. Lapsed
said rinda „Tubli värvitundja kleepsu“
ja šokolaadist hiirekese mälestuseks. Värvide võlumaailm lummas nii lapsi,
õpetajaid kui lapsevanemaid. Kauneid katsetusi kunstis, head fantaasialendu ja
inspiratsiooni meile ja teile
edaspidisekski!
Kirjutas õp Renate
Pildid tegi õp Maie
Kirjutas õp Renate
Pildid tegi õp Maie
No comments:
Post a Comment